torsdag 7 mars 2013

Sanningens ord

Säga vad man vill om Amanda Ooms konstnärskap, men hon verkar sannerligen vara en klok kvinna emellanåt. En av av hennes kloka meningar hos Malou som jag verkligen håller med om är: Ju mer personlig man törs vara ju allmängiltigare blir resultatet! Något jag ofta upplevt med min egen konst, då mina egna utställningar haft just den där igenkänningsfaktorn hos vissa i publiken. Att jag lyckas peka på något de omedvetet uppfattat. Det är nog det allra häftigaste med att vara konstnär att hjälpa andra att se!
Bild ur Efter Tio med Ooms självporträtt i kol främst
En annan pärla: När det värsta redan hänt i unga år behöver man inte hålla igen. För henne är det värsta hennes mors självmord och för mig är det värsta olyckan som nära nog blev min död. Har man genomlevt sådant blir man stark och klarar närmast allt. Inget kan ju bli värre än det man redan genomlevt. Slutligen: "För att våga älska krävs mod, men också förmågan att uppskatta det man har. " Hade inte kunnat säga det bättre själv och mig lyssnar klart färre på än på henne ;-)

Du kan se henne i TV4 här och i SVT här.

Inga kommentarer: