måndag 21 februari 2011

Tulpanräddning!

När jag kom hem efter en natt borta möttes jag av 20 tulpaner slokande över vaskanten på köksbordet. Aj-aj-aj, jag som köpt   dem i  två violetta nyanser och bara hunnit njuta av dem en enda dag. En sådan tur då att just tulpaner kan räddas relativt enkelt!
Tjugo räddade tulpaner i två violetta nyanser i en violett
vas på mitt köksbord med violett duk. Ljusstaken var farmors.
Gissa vilken jag tycker är den vårvintrigaste färgen!
Snittade alla stjälkar o lade dem i blöt i diskhon så att de täktes med svalt vatten. Var noga med att räta ut dem innan så att de alla låg med raka stjälkar o lät dem suga åt sig av vattnet i drygt en halvtimme. Man får kolla så att de håller huvudena uppe när man reser dem upp, om inte måste de få ligga ett tag till! Bara att ställa dem åter i vasen och, voilà, tulpanerna ser som nya ut igen, tack kära mor för att du lärt dina döttrar väl!

Inga kommentarer: