söndag 27 februari 2011

Bikarbonat!

Inspirerad av UnderbaraClaras Hurmorsskolan i P1 som efterlyst husmorsknep, delar jag med mig av den uppsjö av sådana jag lärt mig av mor och farmor, liksom mitt eget tips för vitare tänder härom dagen. Det slog mig att Bikarbonat nästan är jämförbart med Ättiksprit när det gäller husmorsknep! Så håll till godo med mina tips med just Bikarbonat:
många behov kan stillas med hjälp av bikarbonat!
Kemtvättamadrassen ca 2 gånger/år genom att sprida bakpulver tunt över hela madrassen. Eftersom bikarbonatet innehåller kristaller som är torrare än allt annat i sin omgivning gör det att kristallerna absorberar fukten ur madrassen. Vänta 20 minuter och dammsug sedan. Vänd och gör likadant på motsatt sida – så har du gjort en hemma-kemtvätt!
Det sägs att bikarbonat hjälper mot fotsvett. Bikarbonaten strös i skon på kvällen och låt så verka över natten innan du häller ur den.
Strö lite bikarbonat i botten på askfaten så luktar de inte så starkt 
1 tsk bikarbonat i ett halvt glas ljummet vatten. Gurgla vid halsont!
Bikarbonat är förträffligt mot  klåda vid ex.vattkoppor en handfull i badkaret skänker lindring.
Bikarbonat är bra om man vill sluta snusa;  man får ett dagligt behov av olika smaker vid inandning.
Toppen (och miljövänligt) att tvätta håret med bikarbonat: Blöt håret, gnugga bikarbonat  noga i hår och hårbotten under ca 2 minuter, skölj ur. Vill du ha balsam använd bara 1 dl äppelcidervinäger och sköljer med.
Bikarbonat är särskilt bra om man har fått ett getingstick, lägg på blöt bikarbonat och låt torka. När den är torr  är det bara att blåsa bort och det onda är då också borta.
Kött i kinamat är så mört för att de använder bikarbonat. Häll rejält med bikarbonat över köttet bara några minuter och skölj sedan bort det, så blir köttet mört!
När man bakar tar man hälften så mycket bikarbonat som det anges bakpulver  för att inte oönskade smakämnen ska stanna kvar i brödet.
Röd fläck efter ärr efter finne kan peelamed bikarbonat och vatten för att blekas
Få ur hårtoning snabbare genom att blanda schampo med bikarbonat  och låt det sitta i tills att det torkat.
Förkylningsblåsor i munnen kan behandlas med Bikarbonat 
Vid stopp i avloppet - gör en blandning av 1 kopp salt, i kopp bikarbonat och 1 kastrull kokande vatten.
Putsa silverbestick - Använd engångsförpackningar av folieformar eller täck skålar med aluminiumfolie. Fyll dem med hett vatten och några matskedar bikarbonat. Blötlägg besticken den tid som krävs. Detta har jag inte testat själv och jag misstänker att UnderbaraClaras tips om att bara rengöra finsilvret i saltvatten och med aluminiumfolie i botten funkar ännu bättre!


Dessutom ska det funka utmärkt att spraya växter som fått mjöldagg med det för att bli av med det!

Sanna Ehdin prisar bikarbonat här!

1 kommentar:

Anonym sa...

jättebra tips :)