onsdag 23 februari 2011

flödig Susanne Frunck på Härke

I Härke konstcentrums galleri visar Susanne Frunck just nu t.o.m. 28 februari hur hennes måleriprocess utvecklas. Jag har tidigare främst sett grafik av Frunck, men hon säger själv att det främst är måleriet hon brinner för och det syns i utställningen!
Frunck målar flödigt i akryl på papper och duk

Färgskalorna är vilsamma och verken har en flytande, nästan akvarellisk karaktär. Det är nästan uteslutande abstrakt, men får mig att tänka på vattendrag, liksom på 
Orienten och Frunck berättar själv att en Indien-resa för länge sedan varit inspirerande. Min egen upplevelse av just Indien känns dock "hetare" och "mustigare", medan detta snarare får mig att tänka på kinesiska trädgårdar eller min uppfattning om Japan, utan att ha varit där.
denna målning får mig att associera till en karpdamm
Kanske ar det de blå nyanserna, som domminerar som får mig att associera till Japan hellre än Indien? Frunck arbetar med tunn akrylfärg i lager på lager, vilket ger ett djup, samtidigt som hon måste jobba vertikalt så att inte färgerna ska rinna ut. Det innebär att hon knappast kan se verken på avstånd under arbetets gång och jag tror att det är därför många verk känns närvarande, samtidigt som meditativa
Absolut en sevärd utställning och eftersom Frunck själv finns där under hela utställningen finns också möjlighet att diskutera och gå djupare in i hennes konstskapande.

Inga kommentarer: