torsdag 11 juni 2015

Jordkällare

När jag senast kom hem efter att ha legat inne på Orupsjukhuset så fick jag en riktigt glad överraskning. 
Pappa hade då ägnat några dagar åt att gräva och bygga en jordkällare till mig! Där kommer jag att kunna förvara rotsaker och annat under vintern och dessförinnan kan jag förvara kylvaror där eftersom jag inte har något kylskåp.
Jag vet inte exakt var han fick idén, men vi hade pratat innan om att gräva en sådan i det skugga hörnet mellan växthuset och häcken och jag hade även köpt ett brunnsrör i cement som vi skulle använda.

Jag var ju inte med, men först så grävde han ett hål stort och djupt nog för röret, för att så lägga stenplattor i botten, med så liten skarv som möjligt. Så att inga djur kan ta sig in. Han sänkte så ned röret, skottade igen så att inget mellanrum uppstår vid röret. Så byggde han ett passande lock med handtag. frigolit på insidan och gummikanter så att det passar hålet.
Inuti kan jag nu förvara t ex mejerivaror som måste hållas kylda när jag är där. Jordkällaren är rätt djup, så man får sätta sig på huk för att t ex fiska upp kassen, så där kommer att rymmas en hel del! Jag har stenar liggande på locket också så att inga djur ska ta sig in i min jordkällare
Imorgon fyller jag år och jag har i och med denna jordkällare fått den finaste present jag kunde önska mig. Tack snälla pappa!

3 kommentarer:

Arentje sa...

Hej! Hur fungerar din lilla matkällare? Är själv i behov av en liknande lösning!
Med vänlig hälsning Sandra

Arentje sa...

Hej!
Hur funkar din lilla matkällare? Är själv i behov av en liknande nämligen! :-)
Med vänlig hälsning Sandra

Lyckans Smed sa...

Hej Arrntje!
Den funkar bra bortsett från att den på våren blir vatten på bottnen. Det beror dock på att den befinner dig så nära havet och är bara att ösa ur!

Lycka till!
MalinMatilda