lördag 13 juni 2015

Inte direkt likvärdig vård

Eftersom pappa nu själv gått ut med det kan även jag avslöja varför jag är kritisk mot Jämtlands läns landsting. För ca tio år sedan mådde pappa inte bra och lyckades slutligen tjata till sig att få lämna ett PSA-prov på Brunflo HC. Han fick dock inget besked om huruvida det visat något. Det är dock helt naturligt eftersom jll enbart skickar besked om provet är positivt, vilket alltså innebär att man är sjuk. Han tog nyligen nya prov efter att ha flyttat hit till Simrishamn och dessa visade på en prostatacancer som han måste ha haft i tolv till femton år. Slutsatsen verkar alltså vara att PSA-provet han slutligen fick ta aldrig skickades in för analys.
Bild lånad från Anna Erlandssons animation Sjukhuset
För min egen del fick jag excellenta vård och sedan rehabilitering av toppklass efter trafikolyckan julen 1993, men när medicinen jag ätit i arton år slutade fungera fick jag vänta dryga tre månader på hjälp. Jag fick en ny medicin som funkar hjälpligt men alls inte lika bra som den tidigare. När jag tog upp det ned neurorehab fick jag veta att där inte finns någon hjälp att få för mig längre, utan att neddragningarna varit så massiva att dr knappt kan vårda dem som är nyskadade. Så illa står det tyvärr till med den "jämlika vården" i Jämtland så jag ha haft större skäl än jag vetat om till min flytt. Här får nämligen jag hjälp och min far är nyopererad.
Jag känner en enorm tacksamhet inte bara för min egen del utan främst över att fåbehålla pappa! Det är bedrövligt för alla i Jämtland

Inga kommentarer: