tisdag 2 juni 2015

Friedas inflytande och garedrob

Frieda Kahlo är en av mina stora idoler och inspirationskällor ända sedan jag började konstskolan för tjugo år sedan. Jag blev därför väldigt glad när jag såg denna bild, som verkligen talar till mig:
bild från TheMindUnleashed
Jag brukade tycka att jag var den knepigaste människan i världen men sedan tänkte jag att det finns så många i världen att det bör finnas någon som känner sig precis lika bisarr och fläckad som jag gör. Jag brukar fantisera om henne och tänka att hon nog tänker på mig med. ja, jag hoppas att om du finns där ute och läser detta och tänker, ja det är sant här är jag och jag är precos lika konstig som du.
bild lånad från www.pinterest.com
Jag önskar att jag också kunde ta till mig av den andra bilden; Skaffa en älskare som tittar på dig som om du kanske vore magisk. Personligen tänker jag snarare att det nog är något fel på någon som är intresserad av mig. Det måste jag verkligen ändra på; jag är ju inte bara knepig, utan dessutom rätt magisk egentligen.


bild från auktionen på www.michaelhoppengallery.com/
Jag läser nu också att efter efter Kahlos död 1954 låste hennes make Diego Rivera in alla hennes tillhörigheter i ett badrum och krävde att det skulle hållas låst i 15 år efter hans död. Han dog 1957, men rummet öppnades ändå först 2004. 2012 visades alla föremål i Mexico City på Museo Frida Kahlo (som också är kännt som det Blå Huset, vilket var Frieda Kahlos hus) och har sedan visats på fler museer i världen, en tidskapsel som alla kan träda in i och skåda skänheten i.  När rummet öppnades 2004, gavs fotografen Ishiuchi Miyako tillåtelse av fotografera alla föremålen. Det tog några år, 11 st för att vara exakt, men nu visas Miyakos bilder på Michael Hoppen Gallery i London, 
bild från auktionen på www.michaelhoppengallery.com
Där visas ISHIUCHI MIYAKO FRIDA 14 maj - 12 juli.2015.
Tänk om jag kunde ta mig dit?

Greta Garbo är en annan stor idol för mig kanske det verkar konstigt. Hon och Frieda Kahlo har ju vardera en estetik som  kan tyckas  vara varandras motsatser.jag är; en äkta tvilling som dras till just motsatser.
Tillägg 9 juni:
Idag rapporterade Kulturnytt om utställningen i  det Blå Huset, Det kan du höra här!

Inga kommentarer: