måndag 15 december 2014

Planer och pynt

Disco-bollarna passar verkligen bra på rutan mellan kök och hall
Kan ni tänka er. Nu är det mesta julpyntet klart!
I både tamburen och hallen hänger ljusslingan med vita
pappersstjärnor knutna runt var femte led-lampa. Den
utsmyckningen har jag funderat fram under två år och tycker
den passar perfekt till adventsstjärnor i fönster och på bord

De senaste dagarna har jag tagit det enormt lugnt och försökt budgetera kraft så att jag kommer att orka med hela julhelgen, trots min hjärntrötthet.
Greta älskar att kolla in alla nya blommor,
så hon har verkligen fullt upp nu
Greta har dock varit oerhört sugen på att vi ska julpynta. Hon tycker ju att det är så mysigt, men rör bara sådant som är av ull och halm (särskilt med ax). Jag har därför lugnt alltså trappat upp med blommor och ljus så att det bara är det alla sista kvar nu.
Det är riktigt roligt att pynta i mitt nya hem, där jag måste komma fram till nya snygga lösningar. T ex känner jag mig väldigt nöjd med de två översta lösningarna. Pappersstjärnorna som sitter på ljusslingan köpte jag redan för två år sedan
Tallris med halmfigurer och polkagrisar har jag haft som julpynt varje år sedan jag flyttade hemifrån och jag tror nästan att jag hade det i mitt rum dessförinnan med.
Nu har vi också en gran med kulor och gammaldags julprydnader, Den står i en rottingkorg, som jag lagt grönt mossa i. Apropå mossa så är jag verkligen besviken på Åhléns.
Jag köpte nämligen både vitlav och vanlig grön, trodde jag i a f, mossa där. Det visade sig dock att det "vanliga" gröna är färgad vitlav . Hur "miljövänligt" är det egentligen? Tror dock inte den är färgad med kromgrönt, som jag inte tål, men den färgar av sig. Har därför köpt riktig mossa på torget istället, för har inte hittat någonstans att plocka än.
Julblommor har jag, som vanligt, redan gott av. Julrosorna som jag köpte mådde dock så dåligt inne att de fått flytta ut på balkongen och där får även hyacinterna bo på nätterna. Bara Iskonvaljer återstår egentligen att inhandla. Nästa år kanske jag försöker fixa egna?
Jag har två krubbor från Brunnen också i år, men nu står den från Madagaskarchiffonjén med Madonnan
 medan den som ser lite kinesisk ut står på mormors skåp med en vakande kinesisk drake bakom.
En blomma har slagit ut på min tazett och alla amaryllisar är också på gång att snart slå ut.
Imorgon kommer jag inte att kunna skicka någon påminnelse på Facebook,
men både då och på onsdag kommer nya blogginlägg att publiceras runt 9, som vanligt.

Inga kommentarer: