söndag 21 december 2014

Drömmar och det undermedvetna

I flera nätter har jag drömt oerhört detaljerat och trovärdigt så uppenbarligen vill mitt undermedvetna ha lite att säga till om.
Prästgatan i Östersund (med folk och hus)
Det började med att jag drömde att jag kom till ett öde och tyst Östersund, där det blåste puts från husen på Storgatan. Så ljöd en signal o stora maskiner kom o rev allt fast det var julpyntat och var blommor och gardiner i alla fönster. Kände en oerhörd uppgivenhet och det fanns ingen att fråga var alla var eller varför allt revs.
Jag vaknade och hade rivit ett sår på näsan och uppfattar drömmen att det nu är mer än dags för mig att släppa Östersund och dess öden.
bilder lånade från Google
Nästa natt drömde jag att jag bodde i ett smalt townhouse, med ett rum på varje våning och en massa trappor här i Simrishamn. Jag hade en massa folk där och tre dalmatiner-hundar med husse.
All min konst förstördes och hundarna jagade upp mig på en avsats, där jag stod och ropade till deras husse att säga åt dem, men han bara skrattade åt mig och verkade inte ha någon som helst respekt hos hundarna.
Desto trevligare var drömmen om att jag åkte till Lübeck på en riktigt äkttysk julmarknad
Tänk er vackra upplysta stånd i denna medeltida Hansastad, grundad redan 1143, som ligger så nära.
Att smaka tårtor och marsipan på klassiska Neideregger som öppnade redan 1806.
Från början såldes marsipan bara på apotek eftersom den framställdes för att man trodde att den hade läkande effekt och såldes bl a mot förstoppning och mot sogesamhet.
Där finns ett pariserhjul, som tydligen bara står där i jultid. Det måste vara särskilt effektfullt att åka det i mörkret!
Efteråt kan man också köpa sig varm glühwein i ett litet stånd att värma sig med att dricka till marsipanen.
Det drömmer jag faktiskt om att göra även som vaken så mitt undermedvetna har lyckats där; jag vill ju till Lübeck på en julmarknad eftersom det är så nära!

Inga kommentarer: