lördag 2 november 2013

Slipat måleri på Galleri S

På Galleri S visar t o m 13 november Katrin Westman sin debututställning. Hon går sedan 2010 på Umeå konsthögskola och det är tack vare att Rolf Anderzons dotter Alva Willermark också går i Umeå som möjligheten att upptäcka nya spännande konstnärskap just därifrån finns just på Galleri S.
Riktigt spännande tycker särskilt jag om de nuvarande eleverna där jag själv en gång studerade. 
Westman visar ett avskalat måleri i olja och akryl på MDF, fotopapper och kakelplattor med en färgskala som andas lite 50-tal för mig. Nedan Pose, som jag gärna skulle ha sett fler liknande stora målningar som.
I galleriet möts man av skulpturala målade MDF-plattor, som färgen slipats ned från och så har de människoliknande formerna och kroppsdelarna sågats ut. Utskurna ur sammanhanget står vi där tillsammans och poserar är i sex delar.
Just kroppsdelar jobbade också jag med den första tiden på konsthögskolan, men främst inom måleri och gjutningar.  Westmans verk ser ut att vara snabbt uppmålade direkt med färgen (eller uppskissade hjälplinjer att såga efter). 
 
Stillebena [föremål som placeras ut för att avbilda] nedan, Förruttnelserna 1 och Förruttnelserna 2 är målade i akryl och olja på fotopapper.
Det är ett flyhänt måleri, där själva poserna känns som det viktigaste när det gäller formerna och med flödig färg, som sedan skrapats eller slipats bort på vissa bilder.
Alla kvadratiska målningar är målade med akryl och lack på kakelplattor. Att de visar just badmotiv med folk på stranden tycker jag är väldigt passande på dessa plattor, som så gärna återfinns i badrum och andra våta miljöer.
Det är lekfulla, ofta med lite "oposerande" poser, som om de avbildats utan att de avmålade varit medvetna om att de skulle bli det.
Det oskarpa i bilderna gör också att känslan av att tjuvtitta på avstånd förstärks.
De utlämnade ytorna i många verk gör att de känns som om de tillkommit snabbt, men ändå just därför så exakt och känsligt.
Direkt från ögat ut i handen är ett begrepp som ofta används främst inom kroki, eftersom man bara ska följa linjerna man ser med pennan/penseln utan att hjärnan "lägger sig i". En snabb process som därför blir just känsligt avbildande.
Läs mer om utställningen i LT och ÖP, men framför allt gå och se! 

Inga kommentarer: