torsdag 28 november 2013

Kinesiska kvinnor

I lördags hade kinesiska Wen Ji Billau vernissage i källaren på Lars Bolin Gallery för förgstarka oljemålningar av kvinnor och flickor
kinesiska porträtt som jag är van att se sådana
Jag var där redan när utställningen hängdes så därför kan jag inte bistå med titlarna, men har t o m 22 december på mig att gå dit igen. Det ska jag verkligen försöka göra för målningarna fyller mig med värme och det är nog inte så konstigt.

– Jag målar hur de [kvinnorna] känner för kärlek och natur, berättar Ji Billau i ÖP.  Hon växte upp på den kinesiska landsbygden och utbildade sig till konstnär och har även arbetat som konstlärare i Kina.
mustiga färger i väl avvägda motiv
Hennes svenske man och dotter  fanns där och hjälpte henne med hängningen och det här är hennes andra utställning i Sverige.  I augusti ställde hon ut i Edsåsdalen och hon har också ställt ut i Kina och Hong Kong.

Läs gärna mer om utställningen i ÖP!

Inga kommentarer: