söndag 17 november 2013

Lättast detta sekel

Jag pluggade i Johannesburg, Sydafrika, vårterminen 2000 och under de månader jag befann mig där gick jag upp väldigt i vikt. Främst eftersom jag inte tränade så mycket som jag annars gjort i mitt liv, men också för att maten där inte var särskilt hälsosam. Att jag dessutom kände mig osäker av det faktum att 1/5 av alla kvinnor i Johannesburg våldtagits innebar säkert att jag (omedvetet ) beslöt att jag inte heller ville vara ett attraktivt våldtäktsoffer.
så här stor hoppas jag att jag aldrig mer blir, som
när jag var på väg hem från Johannesburg i juni 2000
När jag flyttat hem till Sverige igen vägde jag mer än jag någonsin gjort och började åter träna en hel del och åt bättre. Jag har sedan i juni 2000 gått ned 5 kg i vikt. Sedan blivit sjuk och tvingats sluta träna någon månad, varpå jag gick upp tre kilon, som jag sedan gick ned igen när jag börjat träna som 17, ny sjukdomsperiod osv i all oändlighet. Under 13 års tid.
Att äta riktig mat i måttliga portioner med mycket grönsaker
och unna sig måttligt gott sällan är hemligheten
Nu har jag äntligen lyckats återfå den kropp jag hade före Johannesburg, alltså som jag hade under 1900-talet, kan man säga. Sedan i juli har jag nu tränat sansat tre gånger i veckan, ätit riktig mat enligt neuroforskaren Martin Ingvars och Gunilla Eldhs bok Hjärnkoll på Vikten, som förklarar hur hjärnan använder det vi äter som energi och varför. (Jag återkommer till den här.) För många år sedan deltog jag i ett föredrag om hjärnan med Martin Ingvar, så honom har jag stort förtroende för.
Jag börjar varannan dag med ca 1 h träning på gymmet
som ligger föredömligt runt hörnet , o äter sedan frukost
Att träna metaboliskt genom att t ex träna supersets utan vila innebär att ämnesomsättningen ställer in sig på en efterförbränning så att du fortsätter att bränna kalorier i upp till 24 h efter träningspasset. Efterförbränningen uppstår främst eftersom muskler fortsätter att behöva energi också under vila när de "läker" sig själva efter att träningen slitit sönder muskelfibrerna . Utöver supersets kan du också träna cirkelträning med kettlebells, tyngre hantlar, helkroppsövningar och intervallträning. Träna varierat istället för monotont och periodisera din träning var sjätte vecka. 
en del mat gör dig faktiskt hungrig snabbare medan annan håller
dig mätt och nöjd längre. Hör gärna vad dr Nisse Simonsson
har att säga om saken här! När min far var barn fick han ofta
skulden för Nisses hyss eftersom de var så lika varann ;-)
Fortfarande behöver jag få ned 4 kg innan jag blir helt nöjd, men jag kan nu ha kläder jag inte kunnat använda på oerhört länge. Egentligen är det rätt konstigt eftersom jag inte alls mått bra under dessa månader och jag har egentligen använt nästan samma metod i alla år. Bortsett från att jag nu tränar högintensiva intervaller periodiserad styrketräning i ungefär en kvart direkt följt av högintensiv konditionsträning i ca en kvart, så supersets styrketräning,högintensiv konditionsträning igen och avslutar med stretching av hela kroppen. Allt istället för att köra slut på mig själv genom att träna varje dag och under lång tid. Dvs att jag sansat mig.
min nässköljare är ett bra vapen mot det smittsamma
Att jag kunnat upprätthålla mina rutiner på gymmet beror nog främst på att jag tar vilodagar emellan, så att jag inte blivit övertränad och därigenom sjuk. Det är nu mitten av november och jag har klarat mig ifrån både förkylningar och magsjuka hela sommaren och hösten! Det beror säkert också på att jag är noga med att tvätta händerna och att jag genast sköljer min näsa när jag träffat sjuka människors som kan smitta mig annars.

Inga kommentarer: