tisdag 5 november 2013

Aino och Svenssons Ramar 30 år

Nu gäller det att snabba på; imorgon är sista dagen för att se den andra delen i Aino Näslunds 30-årsjubileumsutställning på och ihop med Svenssons ramar. De har nämligen samarbetat ända sedan Svenssons ramar öppnade på Hamngatan och Näslund inledde sin konstnärliga karriär 1983.
Bord för MumsMums (1998) påminner lite om ett Fia-spel
men i bara brunt och skvallrar om konstens riktning
Jag var säker på att jag skrivit om första delen, som visades i februari, men så var uppenbarligen inte fallet, fast jag vet att jag var dit. Då visade hon verk från 1983-1998, medan det nu är verken från 1998-2013 det gäller.
Skrinnaren (2006) snurrar runt på spegeln på
samma sätt som ballerinor i smyckeskrin brukar göra
Jag har främst fotat de relationella verken ["konstnärliga metoder som genom en teoretisk och praktisk utgångspunkt bearbetar alla mänskliga relationer och sociala sammanhang, snarare än ett oberoende och privat utrymme"] eftersom jag visat emaljer och grafik tidigare och dessa är så speciella och alltid med en glimt i ögat.
Föreningen för inbördes beundran (2003) har ett lock
man kan lyfta av och står passande nog i skyltfönstret
Där visas också just emaljer och grafik och målningar. Jag ber om ursäkt för att jag inte skrivit om utställningen tidigare för den är verkligen värd att se!
Läs mer om utställningen i LT och ÖP!

Inga kommentarer: