måndag 11 november 2013

Färgglatt, blommigt och lyckligt

Kåpa och Glädje är målade iolja på duk.
– Jag blev inspirerad av en vacker tulpanbukett som jag fick av en
vän. Men målningen handlar mer om att hitta känslan av en
blombukett, berättar Vedin Laaksonen i ÖP.
Galleri Remi ställer Mari Vedin Laaksonen nu ut en utställning som jag känner mig riktigt besläktad med. Eller rättare sagt verkar tankarna bakom utställningen och blommorna beröra mina egna under Växande, som jag visade på Galleri S påsken 2012.
Molnberg, Solöga och Bergsbrant är målade i olja
 – Jag har tillåtit mig att måla precis vad jag vill, säger Vedin Laaksonen till ÖP.  Det är ju färgerna som är min grej, som inspirerar mig. Stämningar och färger. De är väl ganska livsbejakande de här bilderna, säger hon.--- Det var en solig försommardag, men var jag började eller slutade promenaden är ointressant. Jag kunde ha avbildat en mulen dag, men nu valde jag en solig dag. Jag har haft en sådan period.
Myrmark är ett av verken i akryl på papper
Under senare år har jag främst sett de stora målningarna i akryl på papper som har ett mer abstrakt uttryck av Vedin Laaksonen och även några av dem finns med på utställningen, som den ovan. Jag är kanske just därför förtjust i att se blommor och fjäll målade mer föreställande i den här utställningen.
Fröjd, Kåpa och Glädje är alla målade i olja
Livsglädjen är nästan påtaglig och titlar som Fröjd, Njutning och Glädje skvallrar om en lycklig livsperiod, vilket jag är riktigt glad för.
Njutning är olja på duk
Utställningen pågår t o m 27 november.
Läs mer om utställningen i ÖP och LT.

Inga kommentarer: