lördag 24 november 2018

Lysande knyppling 

Bäst under Österlen Lyser gillar  jag Therese Svenssons enorma knyppling Viddelöv - Katatass Ljustråd High Voltage, som fortfafrande hänger på Österlen Museets fasad och som jag filmade ovan härom kvällen. Den tillkom efter en ide från personalen vid museet, som har en stor samling knypplade spetsar som främst kommer från Österlen och Skåne.
Therese Svensson är textillärare och konsthantverkare här i Skåne och hon har bl a skrivit om skånska spetsar i Den Skånska Knypplingens Historia. Hon är också medlem i Gillet Skånska Spetsar.

Det häftiga med att uppdatera gammalt traditionellt hantverk och inkludera det i samtida sammanhang är något jag bara älskar, och det gör även museichefen Lena Alebo, som tur är! Viddelöv - Katatass Ljustråd High Voltage är ett rikgtigt grupparbete, där idé och arrangemang gjorts av Noelia Fuentes, Petra Holmstedt, Marie Hansen och Håkan Cerne.
Viddelöv och kattatass är olika lokala knypplingsmönster och så är även led-ljus infogat i knypplingen så att den blinkar i ett långsamt tempo. 
Rent ut sagt en lysande ide enligt min åsikt och när jag delar bilder av den i sociala medier har många hållit med.
I närbild ser den fantastiska stora knypplingen ut som nedan. Du ser den tänd och släkt och hur just viddelöv och kattatass tar sig ut. Enligt vad jag förstår är det runda mönstret kattatass.

Knyppling är en textil spets tillverkad genom att fläta och vrida längder av tråd runt spolar. I Skåne var traditionen med att göra spetsar på fri hand stark långt in på 1900-talet. Skånsk frihandsknyppling görs oftast utan mönster och istället används ett original som guide.

Inga kommentarer: