söndag 25 november 2018

Schysst sköljmedel (och Rumspray)


Min förtjusning i ättika har jag vittnat om tidigare och efter att ha läst detta har jag börjat använda hemgjort väldoftande sköljmedel, som  dessutom är bra också för själva tvättmaskinen. Särskilt med tanke på vårt  hårda vatten här. Annars har jag inte använt sköljmedel på flera år

 .
Recept på naturligt sköljmedel med lavendeldoft, 4 dl: 
Blanda
1 dl 24 procentig ättika 
3 dl uppkokt avsvalnat vatten 
(C:a 3 droppar  eterisk) lavendelolja alt. enl ditt doftsinne
i en glasflaska. Skaka väl innan varje användning för att fördela lavendeloljan. Du kan även använda någon annan eterisk olja förstås. Har en fantastiskt god Bodyshop-olja, Oceanus, som jag använde på liknande sätt till Rumsspray
Blandade
1/2 dl 12 procentig ättika 
3 dl uppkokt avsvalnat vatten 
Valfri olja enl ditt doftsinne

i en sprayflaska. Skaka väl innan varje användning för att fördela ojan. 






Inga kommentarer: