tisdag 13 november 2018

Sydafrikansk spiralblomster

För ett antal år sedan köpte jag en Albuca Spiralis från I Vått och Torrt på en växtmarknad. Den heter också Frizzle Sizzle, men har omöjligt kunna finna något svenskt namn på den så kallar den bara Sydafrikansk Spiralblomma eller Krullblomster, eftersom den kommer från Kapprovinsen i Sydafrika.

Jag älskar den för att den har så söta små vaniljdoftande blommor o bladverk som korkskruvar. Den verkar trivas riktigt bra här; i sommar har min underbara Albuca Spiralis inte fått  färre än fyra (4!) bäbisar har löken delat sig i!
Jag har därför nu kunnat ge dessa vaniljdoftande plantor till folk jag tycker om! Som alla lökväxter är den tråkig och tappar alla blad efter blomningen men blommar så upp med först små spiralblad på våren och så blommar den ute sensommar och höst. Den bör inte stå för varmt så jag har den ute tills det blir frost då den o pelargonerna får flytta in i trapphusfönstret.



"Det är en nyhet i svensk odling, men redan Carl von Linné kände till sorten så helt ny är den inte. Det är en iögonenfallande växt som växer upprätt och snabbt med tjocka blad, hoprullade som korkskruvar. I mitten kommer en ca 20 cm hög, rund och kal stjälk med ca 20 gröngula, nickande, starkt krydd-doftande blommor. ´Frizzle Sizzle´vill stå i full sol eller möjligen i lätt skugga. Växten tillhör hyacintfamiljen och trivs bäst i sval temperatur samt i väldränerad, sandblandad jord. Det är en suckulent, så vattna inte förrän jorden torkat - ju torrare jord desto lockigare blad. Vintertid ska plantan stå i ett soligt fönster inne eller vilande på frostfri plats. Till våren kan rhizomerna delas för förökning och planteras om. En växt att bli glad av och en perfekt present."



Inga kommentarer: