fredag 23 november 2018

"Färsbiffar av svarta bönor

Blev väldigt lockad när jag läste Lotta Lundgrens recept på Black bean burger men istället för bröd gjorde jag sallad till och jag blötlade (i 8 h) och kokade (i 40 min) de Svarta bönorna själv istället för att köpa på konserver.

Biffar av svarta bönor-färs med sallad o majonäs 4 port
Skölj
800 g Svarta bönor (=ca 400g torrvikt)
och mosa dem med en gaffel. Skiva
1 lök grovt
och lägg undan ca hälften medan du lägger resten med bönorna i en skålMixa
med
5 dl laktosfria havregryn
1 ägg
2 vitlöksklyftor, skivade
1 skivad chili
1 msk kinesisk soja
1 msk mald spiskummin
1 msk paprikapulver 
1/2 msk koriander
Salt
till en slät smet.

Hetta upp
Ghee/kokosolja
i en stekpanna och forma 4 stora biffar av smeten i pannan och stek dem på låg till medelvärme ca 8 min per sida. Stek även lökskivorna gyllene i en stekpanna med olja.

Blanda majonnäs under tiden och lägg upp den, sallad, tomat, lök och biffarna  på en tallrik och servera gärna också med t ex guacamole e dyl. 

Inga kommentarer: