lördag 3 november 2018

Österlen Lyser (o flyter)

Också i år ställer jag ut konst i Dressmanns skyltfönster under Österlen lyser 2 - 4 nov.
Ville göra något annat än att bara hänga målningar i fönstret så målade därför Flow i Simpan med vattenfärg i fönstret och det blev verkligen flyt men inte direkt lysande...( Jag borde ha fettat av hela fönstret med T-röd innan jag började måla så skulle det inte ha flutit ut lika mycket.)
 Här följer några fler skyltfönster. Ovan är det Eva Larsen och Maj Ström
Bäst under Österlen lyser gillar jag i år Therese Svenssons enorma knyppling, som lyser på museifasaden! Museichefen Lena Alebo skriver: "Kul eller hur. Viddelöv, kattatass och ljusdioder. Therese Möller heter knypplerskan"

Dels för att tanken på en så stor spets är oväntad men också få den uppenbara hantverksskickligheten. Sedan är det också något helt eget än de verk som ställts i skyltfönster.

Ann-Margrete Claren visade  måleri i 1910s fönster, liksom
Bengt Lindberg

 Gösta Calmeyer och även
Maria Andersson
Karin Norelius
 Eva Torudd
Gert Jönsson
Cafe Kagan ställer också många ut:
Rolf Birgersson, Ulla Axén, Eva Hagman och Bo Fransson
Christina Leifsdotter visar akvareller
Margareta Forslund visar stolt dottern Max Jenny som bl a designat åt kronprinsessan Victoria! Inte undra på att hon är stolt.
 Jens Birch visar vackra fågelfoton:
Ove Deilert
 Dessutom flera till som jag inte fotat tråkigt nog.
Maj Ström höll även öppet kl 16-20 under hela Österlen lyser. Här med hennes fantastiska olja på duk Förort

Inga kommentarer: