onsdag 7 november 2018

Kikärter i alla rätter 

Har längtat så efter hummus i flera veckor.I vanliga fall när jag gjort hummus har jag lagt torkade kikärter i blöt själv kokat, men denna gång köpte jag konserverade.

När jag öppnat dem kom jag på att jag ju läst att just kikärtsspad kan användas som veganakt alternativ till ägg så tog reda på det o använde det till mintchokladmousse som dessert.
Hummus 5 dl
gjorde jag genom att finhacka 
1 vitlöksklyfta
La dem med
1 burk kikärter (à 400 g)
vars spad jag alltså sparade till senare.
1/2 chilifrukt
1/2 tsk spiskummin
1 msk pressad citronjuice
3 msk olivolja
1 msk tahini (sesampaste)
en skål och mixade till en jämn smet. 

Smaksätt med
salt och peppar
Kikärtsspad heter också aquafaba och det kan en ha till så mycket gott! T ex göra maränger på det:
Tack vare aquafaba blir de både veganska och allergivänliga! 1 ägg=3 msk kikärtsspad
Använd dig av ett vanligt marängrecept men byt ut ägget mot aquafabaAnvänd helst väldiskad glas- eller metallskål, eftersyn fettet i plastbunkar förstör 
marängsmeten. Dessutom gör:
Smarrig mousse
Häll ner smält choklad i kikärtsspadet och 
börja vispa. Efter en stund har du en
ljuvligt krämig och fluffig chokladmousse
Aguafaba tillför heller varken mättat fett, 
kolesterol eller särskilt många kalorier!
Fluffig topping
Som tillbehör till paj, istället för grädde till 
bär eller som krämig garnering på muffins – 
vispa aquafaba med valfri smaksättning 
till en fluffig topping. Tillsätt vaniljpulver, 
kanel eller kanske lakritspulver o kanske med några droppar karamellfärg!
Veganska brunchrätter
Du kan också göra pannkakor, våfflor och snabba 
bröd äggfria genom att ersätta varje ägg med 3 msk aquafaba

Inga kommentarer: