söndag 11 november 2018

Stärk rotatorkuffen!


Sjukgymnasten gav mig två nya övningar för att stärka rotatorkuffen. Den verkar nämligen vara alldeles för svag i förhållande till supraspinatus och subscapularis så därav värken. Jag som i alla år varit så noga med att alltid träna antagonisterna med supersets och att stärka upp min delvis förlamade vänstra kroppshalva för att bli så kroppsligt balanserad som möjligt blir förvånad över den obalansen. Även om jag inte skadat vänsterhanden och därför över- o felbelastat skulle dessa problem tydligen ha uppstått förr eller senare (och det har de även gjort vid några tillfällen). Så bra att med denna träning kan motverka framtida värk i skuldror och axlar istället för att bara undvika och döva problemen!
Min ömma skuldra

Är oerhört nöjd med Claes Javerud som har helhetstänket, kan akupunktur, kiropraktik mm och dessutom praktik så nära att jag kan cykla dit på 10 min (och hem tar det bara 5 då det är nedför) till skillnad från att tvingas ta bussen ända till Kristiansstad, där jag fick sämre, främst dövande kiropraktorbehandling!


Här får mins rotatorkuffar en (av tre) omgångar med bågskytten och kulstöraren med gummiband. Stärker därigenom dessa bortglömda små muskler så jag ska slippa värk i axlar och skuldror enl sjukgymnasten. La senare även till helt sträckta armar o grand plie i andra position för att även stärka sätet. Kanske blir det en ny film av det med?

Inga kommentarer: