söndag 19 januari 2014

Snällhet stimulerande modigt

Jag tycker att det är väldigt attraktivt med snälla och omtänksamma människor, som jag även skrivit om tidigare. Därför blev jag så glad över denna artikel i fredagens DN att jag vill dela den:
Peter Siepen i fredagens DN:
”Folk har blivit ovana vid att män är snälla”
Där står bl a att "Även om Peter Siepen själv inte råkat illa ut så håller han med om att många reagerar negativt när det handlar om att röra sig i gränslandet mellan 'manligt' och 'kvinnligt'. Men rädslan tillskriver han människors osäkerhet.
Inte Mod från Hasse&Tages Svea Hund kan du se i original här!

– Jag tror att det handlar om rädsla hos enskilda individer för att inte ha kontroll över hur de framstår i omgivningens ögon. Vi jobbar hela tiden med hur vi ska bli uppfattade. Kanske handlar det om jante­lagen. Att vi är rädda att vi inte ska få ­respekt för den vi verkligen är." Det tror jag verkligen att han har rätt i. Rädsla är något jag är övertygad om ligger bakom alla hatbrott t ex. Är man trygg i sig själv så har man inget behov av att ge sig på någon annan. Som min finaste väninna uttrycker saken "Mod - är att inse att någonting är viktigare än rädslan."

Inga kommentarer: