tisdag 26 februari 2013

Rättvisa och acceptans

En sak är säker, att om man tror att livet ska vara rättvist så blir det ett väldigt jobbigt liv. Det är så mycket bättre att inse och acceptera att rättvisa är något som ligger långt bortom det mänskliga existerandet. Vissa föds rika, friska och lyckade, medan andra tvingas kämpa igenom fattigdom, sjukdom och olycka  Att intala sig något annat är bara att lura sig själv.
Min mjukgrundsetsning 1990-talets Justitia
från 1995 visar romerska gudinnan Justitia
med solglasögon istället för ögonbindel.
Hon är rättvisans gudinna och jag menar
att hon inte alls är blind
Av den anledningen ställde jag aldrig frågan "varför just jag" när jag råkade ut för min olycka, trots att min neuropsykolog envisades med att om och om igen undra det. Varje gång han kom dragande med det klippte jag till med "varför inte jag" och det fick honom alltid att bli tyst. Det här med positivt tänkande får inte väga över i självbedrägeri. Då är det helt lönlöst, men gläd dig istället åt det som finns att glädjas åt i nuet utan att oroa dig för att det ska ta slut!!!

Inga kommentarer: