tisdag 21 augusti 2012

Fé-strävan

Som jag nämnt tidigare känner jag mig själv både starkare och gladare om jag kan hjälpa nån som behöver det.
ur min videoinstallation Kan Det Bli Lyckligare?
Jag har någon slags vision om att vara Den Goda Fén, en idé som väl har sitt ursprung i när jag var utbytesstudent i USA. Fast egentligen är det väl så att om man hjälper andra så får man själv hjälp tillbaka när man behöver det. Kanske inte nödvändigtvis av den man hjälpt, men någon.
Halloween I den amerikanska södern klädde jag upp (inte ut!) mig till häxa med svart peruk osv. Tyckte själv att jag såg ut som Morticia Addams, men fick på flera ställen veta att jag inte alls såg ut som en häxa, utan som en Enchantress [förtrollerska]. Troligen eftersom den svarta peruken var en väldigt billig sådan, så för att det skulle se "naturligare" ut lät jag min egen mörkblonda lugg hänga fram.
Enchantress är ett ord jag kommit att tycka väldigt mycket om och alla filmer och videos jag gör produceras som Enchantress ltd. Jag väljer dock att istället för förtrollerska använda översättningen , som i god häxa.
2004 gjorde jag ett konstprojekt i Strömsund, som fick titeln Kan Det Bli Lyckligare? när det visades i min utställning Happiness as an Art-project på hösten samma år. Då var jag en fé som delade ut tre önskningar vardera till dem jag träffade i Strömsund.

Folke Reutfors, som är en gammal vän till familjen och präst i Ströms församling, hade berättat om alla självmord som skett bland unga där de senaste åren. Jag kände därför att jag ville försöka sprida lite lycka där under en dag och kontaktade min vän Leo Brusewitz. Jag hade tryckt upp affischer med citat om lycka som jag satte upp på olika ställen i samhället och som sedan även fanns i ett ex var uppsatta på utställningen.

Den Medeltidsklänning jag sydde efter mönster från Medeltidsveckan i Visby passade perfekt för en fé på uppdrag och det känns faktiskt som om Leo och jag lyckades sprida åtminstone lite glädje på Flata den där dagen. När jag tittade igenom dvd:na för att hämta bilder kändes det fantastiskt att se hur glada och nöjda alla verkade av vårt bus. Till utställningen kom dessutom flera av de som medverkat. Många hade jag även gjort stora kol-porträtt av med deras önskningar på och flera av dem såldes till den jag tecknat av.

Tack vare mina amerikanska vänner blev jag alltså en Enchantress eller fé istället för häxa.

Inga kommentarer: