onsdag 22 februari 2012

Rävar raskar

När Maja och jag for från stugan senast fick jag syn på en vacker plymvans framför bilen och ropade "passa katten". Insåg så att det ju inte alls var en katt utan en räv och nu är det en vacker räv som är nästan halvtam och bor på stugans tomt. Utanför stugorna upptäckte jag nämligen då massor med spår, som jag först trodde kom från en hund, när jag skottade upp gångarna. Jag undrar om det var samma räv jag såg på vägen, för denna är inte full-stor än och alltså snarare i kattstorlek.
Här är skönheten:
Maja försökte fota den i flera dagar, men den smet bara undan. Däremot stod den och tittade in på dem genom fönstret senare och på morgonen var hon redo med kameran och tog bilden nedan:
Föräldrarna matar den och den är inte alls rädd för dem längre.
Spåren jag såg tyder på att den bor under bastun,
som den här står utanför.
 
Min finaste vän har en annan konstig räv trippande i sin trädgård, vilket är lite oroande med tanke på hennes hönor. Den beter sig tydligen "som en sprallig katt, när hon närmar sig, äter av skatmaten vid brotrappen och nosar hennes kattfröken i baken(!) för att komma åt hennes mat. Men om den även vill umgås med hönsen, då får den allt bli till en mössa". Det låter grymt, men den räven har valt fel trädgård att flirta i kan en brutalt säga. Det kanske blir snyggt?

    Inga kommentarer: