ena sidan av de verk som hänger i stora salen är i grafit på papper och har ett bråddjup om man tittar länge nog |
På Ahlbergshallen kan man t o m 26 februari få uppleva att "dras in i" en motivvärld som tycks förändra sig och rotera i de tätt tecknade geometriska formerna. Det är häftigt att träda in i Karin Karlssons motivvärld, fast den främst går i gråskalor!
på andra sidan i stora salen finns verk i både gouache och grafit |
Både grundformerna i sig och framför allt gråskalorna tycker jag känns riktigt spännande och förstår att Karlsson gärna fortsätter att undersöka dem. Utställningen ger mig en mäktig upplevelse. Särskilt stora salen känns nästan sakral.
en närbild av ett av de översta verken för att visa gråskalorna |
Hela utställningen visar en typ av grundforskning som behandlar både färger och former, så det känns lite som att tjuvtitta på en färgforskares arbetsmetod.
En empirisk undersökning av grundformerna som rätt enkla skisser på bl a rutat papper fyller en hel vägg |
Death by Water I och II är uppkallade efter TS Eliots The Waste Land jämför hur olika färger påverkar bilden. Karlsson har här täckt två stora akvarellpapper med svart tusch. Det ena är så målat vitt med gouache och det andra är istället vitmålat med krita. Det enda som skiljer, utöver färgen, är horisontlinjernas placering.
Death by Water I och II |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar