lördag 11 februari 2012

Färgmystik

Lite delresultat från mitt jobb på Grafikverkstan den här veckan. Först igår blev det frågan om att trycka en del av ett motiv.
Provtryck Etat II Serigrafi, där färgen blev för anonym
Annars har veckan främst bestått av att blanda rätt nyanser av tryckfärgerna. Något som varit ovanligt svårt eftersom färgerna inte är de röd, gul, blå, svart och vitt som jag oftast jobbar med, utan  gult, svart, cyan  och magenta, där det sistnämnda är snarare cerise än röd och därför svår att räkna ut hur den påverkas av och påverkar andra färger
 
Det innebär också att det inte hjälper att "tänka negativt som vanligt" när det gäller färgerna. Det är komplementfärgen, alltså den direkta motsatsen, som ligger mittemot i färg-cirkeln som dämpar en färg. Om det t ex är för mycket blått i en färg dämpar man det genom att tillsätta gult och för gröna nyanser dämpas med mer rött. Med CMYK-färgerna finns dock inte rena blå och röda nyaser, utan det blir istället en grönturkos färg (se cirkeln ovan) som kompletterar och därför också dämpar magenta.
hur hitta grundfärgerna
Den sepia-ton jag jobbade flera timmar med att få fram igår (också brunt är en svår färg att få fram utan klarrött) visade sig vid provtrycket idag bli alldeles för anonym, så nu har jag blandat till en olivgrön ton istället, som jag testar idag.
Tryckta bakgrundsfärger

Utöver färgblandingen har jag givetvis gjort en enorm massa misstag. Det är ju 15 vår sedan jag jobbade med Serigrafi sist. Inget är ju så lärorikt som just misstagen, för då är risken inte så stor att göra om dem. Tio dagar tog det för mig innan det började funka för mig... Då var det dags att börja skära till bladen det skulle tryckas på.
I väntan på bussen hem kunde jag njuta av denna syn
Nu har jag drygt en vecka på mig innan konstskolan kommer till Grafikverkstan och jobbar i tre veckor, innan jag får nästa chans att trycka.

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: