måndag 17 oktober 2011

Växande gåva

Nu när mycket av det jag tidigare haft på balkongen ställts för vinterförvaring har det börjat bli lite tomt där. Jag fick dock ta över en underbart vacker Hortensia som mor haft i Brunflo under sommaren när de flyttade. Den passar alldeles osedvanligt bra ihop med den Petunia jag har i en ampel.
Resten av odlingarna lämnar en hel del
övrigt att önska och de är nu borttagna
Tycker att den här blåvioletta färgen är helt fantastisk, särskilt mot mina lindblomsgröna balkongmöbler. Tycker att det är häftigt att just de bhortensiorna blir blå av ett lågt pH-värde och att de måste ha det för att behålla färgen! Rosa, röda och vita hortensior ska däremot ha ett normalt pH-värde, så jag antar att den blå blir någotdera om den står i jord med för högt pH-värde. Balkongmöbeln är dock numer bytt mot den svarta jag har på vintern, då träet till den på bilden inte mår bra av kyla och fukt.
Självklart täcks hortensian och fuchsian med fiberduk mot nattfrosten, men Petunian får klara sig bäst den vill.


All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten! 

Inga kommentarer: