fredag 11 juli 2014

Farligt vackert! (Kattgift)

Jag älskar liljor, men eftersom jag vet precis vad fröken finemang försöker tala om här nere, nämligen att Liljor är giftiga för Greta och alla andra katter!!! Därför har jag sällan liljor hemma.
Greta brukar i o f s bara titta på dem (jag antar att de luktar farligt) och kolla dem precis när jag satt fram sådana. Sedan går hon inte närmare än på bilden nedan utan äter av sitt eget kattgräs istället, så det är ingen fara!
Tur att Greta inte gillar liljor när nu jag gör det ...
Tydligen är just Stargazer mest farlig av liljorna för katter, så då är det ju bra att jag inte tycker om dem. Jag tror jag fick en Stargazer-överdos i Sydafrika...
Om din katt visar följande tecken (kräkningar räcker inte enbart, eftersom katter kräks av andra orsaker. Om den tillsammans med kräkningarna visar följande tecken) kan den vara förgiftad:  dregling, röd munhåla, blekhet, diarré, darrningar, rörelsesvårigheter, andnöd, hosta, apati och smärtor, ofta har det en tendens att förvärras. Var uppmärksam på chocksymtom och kontakta snarast veterinär!
Stargazer-liljor finns på bilderna här!

Inga kommentarer: