lördag 22 mars 2014

Nytt kapitel

Efter att jag känt mig nöjd och tillfreds med mitt liv under större delen av de senaste tjugo åren hamnade jag i en kris i somras. Det känns som om mitt liv går runt i cirklar och att jag verkligen behöver påbörja ett nytt kapitel i mitt liv. Egentligen borde jag ha gjort det för länge sedan... 
Om jag ser det som att mitt liv före olyckan var det första kapitlet, följt av det andra kapitlet med sjukhusvård och så det tredje på Konsthögskolan så bör det fjärde kapitlet bli sedan jag flyttade tillbaka till Östersund 2002. Det innebär att jag tillbringat tolv år i det och oftast känt mig helt nöjd med det, men nu är det sannerligen är läge att "vända blad" nu.

Därför har jag nu flera förändringar, som ska innebära förbättringar, på gång och jag hoppas verkligen att de alla går i lås senast under sommaren! Jag har varit tillfreds och sedan  tvekat och gått runt i cirklar alltför länge.
bild lånad från www.dailymail.co.uk
Forskare har faktiskt nu även visat att den gamla symbolbilden faktiskt är sann och utan solens och stjärnornas hjälp skulle vi människor omöjligt kunna gå i en rät linje. Tyska forskare lämnade sex frivilliga i en skog och bad dem att fortsätta gå åt samma håll. Molniga dagar, utan solens hjälp, slutade det dock med att de frivilliga gick i just cirklar och korsade ställen där de gått tidigare utan att märka det. I ett andra experiment lämnades de frivilliga i Sahara i flera timmar utan vatten eller mat. Åter kunde de hålla den raka linjen så länge solen var synlig, men så snart som den försvann bakom moln vandrade de mållöst i cirklar.
Dr Jan Souman, som ledde studien, säger: "Historierna om människor som går runt i  cirklar när de är vilse är verkligen sanna. Människor kan inte gå i en rät linje om de inte har någon säker referenspunkt, som ett torn eller berg långt bort eller solen eller månen, utan slutar ofta med att just gå runt i cirklar.

I en del av experimentet lämnades två frivilliga i Sahara i södra Tunisien i  dagsljus och ombads att gå rakt fram. Även om ingen av dem gick i en hel cirkel girade båda bort från den räta linjen. En tidigare förklaring har varit att de flesta har ett längre eller starkare ben, vilket skulle innebära en systematisk lutning åt ena hållet. Forskarna bevisade dock att det är fel genom att visa att försökspersoner med förbundna ögon gick i cirklar, men utan att veta om det var med- eller motsols. 

Inga kommentarer: