söndag 2 mars 2014

Hälsosam kosttrend, Broccoli o mandelsoppa o besprutad mandel

Jag läser i DN att intresset för hälsosam mat är en av de viktigaste trenderna bland konsumenterna enligt livsmedelsföretagen, som därför har ställt om produktionen! Det är väl fantastiska nyheter?
– Vi märker av en återgång till naturlig och ekologisk mat, säger Mats HedlundArla  i DN.  "När branschorganisationen Livsmedelsföretagen förra månaden ställde frågan till sina medlemmar om vilka konsumenttrender som påverkar deras produktion mest rankande de hälsosammare alternativ som den näst viktigaste trenden, strax efter egna varumärken.  Undersökningen visar på en stark frammarsch för trenden. I januari angav 62 procent att hälsosammare alternativ var en av de tre viktigaste trenderna, medan samma siffra för april förra året var 47 procent."

Jag vill också dela med mig av ett nyttigt recept, med både broccoli och mandel i! Nu vet jag att Sébastien Boudet sa i Nyhetsmorgon att mandel är "ett av världens mest besprutade frö”, men att han säger det är den enda referens om det jag hittar på internet på svenska. Jag brukar nämligen alltid vilja ha åtminstone någon vetenskaplig referens innan jag för något vidare här på bloggen. Enligt Råd & Röns test 2014-11-25  finns "Inget mögelgift i mandeln Sötmandel är en annan populär godsak som passar bra ihop med russinen i glöggen eller i en påse att ta med som godis på vinterutflykten. Vi lät göra en analys av innehållet av aflatoxinsötmandel från Lidl, Coop, Eldorado, Favorit, Garant, Ica, Kung Markatta, Saltå Kvarn och Änglamark. Vi fick det positiva beskedet att inget av dem hade mätbara halter av det skadliga mögelgiftet. Vi har inte gjort något smakprov av mandlarna." [Min kursivering.]
Sébastien Boudet i Nyhetsmorgon
När jag söker på engelska hittar jag denna sida där det bl a står "Tyvärr hittar jag inte mycket data om mängden bekämpningsmedel som finns kvar i mandeln (i själva fröet vi äter). Jag har sett resultaten från the U.S. Food and Drug Administration's Pesticide Program Residue Monitoring 2002 [USAs motsvarighet till Livsmedelsverket kan man enklast förklara det som], som noterade att det inte fanns några lämningar av bekämpningsmedel i de prov de studerat. Jag vill därigenom inte dra några slutsatser från en så liten studie. ---Vad som finns tillgängligt är information om vilka bekämpningsmedel de växande mandelträden får. Om du gör en sökning på Internet "almonds pesticides" kommer du att finnas rapporter om hur mycket och vilka bekämpningsmedel som används på mandelträd i Kalifornien, där den mesta mandel odlas. --- Jag måste här påpeka att det är helt lagligt att bespruta mandelträden med giftiga bekämpningsmedel  och för själva mandeln att innehålla rester av bekämpningsmedel. The United States Environmental Protection Agency (EPA) bestämmer vad som gäller här och bekämpningsmedel undersöks rutinmässigt för att kunna ta besluten. Exempelvis tillåts nu [när framgår dock inte] 20 delar/ 1 miljard (20 ppb) nivån av bekämpningsmedlet Acequinocyl, att finnas i själva mandlarna. Den nivån innebär att det är lagligt att 120 mikrograms av bekämpningsmedlet visar sig i 1½ dl mandlar.  Riskerar du alltså något med den nivån, om du inte köper ekologiskt? Ja, tyvärr beror nog svaret på hur giftigt det är på hur ofta du äter mandel, hur många andra gifter du har i kroppen, din hälsa på det hela taget, och särskilt din kropps egna förmåga att avgifta sig själv. Normalt är det så att om du är allmänt hälsosam och inte utsätter kroppen för andra gifter så klarar din kropp att avgifta sig själv utan att riskera din hälsa." Sökte även på franska amande+pesticide och fann då "Efter påtryckningar från delstaten Kalifornien, har tillverkare av bekämpningsmedel frivilligt dragit tillbaka bekämpningsmedlet Imidakloprid, som används på mandelImidakloprid tros allmänt bidra till att bin försvunnit i världen. Tydligen har branschen frivilligt återkallat det för att slippa kostnaderna för att på nytt utvärdera bekämpningsmedlet, som de nu påstår har en "liten marknad" för. Mandel är en viktig gröda för Kalifornien."
Det kan du dra dina egna slutsatser av. Personligen äter jag numer nästan bara ekologisk mandel, eftersom jag äter en näve om dagen.
Broccoli- och mandelsoppa med mozzarella-klick 4 port
1 broccoli (à 250 g) 
Skär broccolin i buketter. Skala stammen och skär den i bitar.
6 schalottenlökar 
Skala och hacka schalottenlöken. Fräs löken i oljan i en kastrull 2–3 minuter utan att den tar färg.
1 msk olja 
8 dl Grönsaksbuljong
Tillsätt broccoli, vatten och fond. Låt koka under lock ca 10 minuter. Ta från värmen.
1 dl mandelmjöl
Rör ner mandelmjölet.  Mixa soppan slät med stavmixer eller i matberedare.
1/2 tsk salt 
1 krm peppar 
30 g mozzarellaost
1 dl crème fraiche
Krydda med salt och peppar. Riv osten fint och blanda med crème fraiche.  Toppa soppan med oströran.

Inga kommentarer: