fredag 28 mars 2014

Nutella

Nutella är en hasselnötstkräm som jag kom i kontakt med första gången när jag var i Paris och fick det på crêpes i slutet av 1980-talet. Jag tyckte att det smakar väldigt likt sådan där nötkräm som såldes i små platta påsar och som många köpte som godis. Jag tyckte det var gott, men väl sött på crêpesen.

Min systerdotter Ängla bakade oerhört goda Nutella-brownies när hon var här, så jag bad om det oerhört enkla receptet, men skulle nog snarare vilja kalla dem Nutella-muffins faktiskt...
Nutella-brownies
10 tsk mjöl 
1 burk = ca  2,5 dl Nutella 
2 ägg 
Blanda ihop allt och häll i muffinsformar, sätt ugnen på 180° och grädda i ca 30 min.

Man kan tydligen även göra egen Nutella, så det ska jag testa nästa gång jag behöver det! Så här ska man göra:


220g  hasselnötter utan skal 
4 – 5 msk strösocker
3 msk kakao
1 tsk vaniljpulver
40 g kokosolja 
Mixa samman nötterna utan skal tills de blivit ett kladdigt mjöl. Blanda ner övriga ingredienser och kör med allt stavmixern tills Nutellan fått önskad konsistens. 

Inga kommentarer: