tisdag 23 februari 2016

En dansk pige (som musa)

Härom dagen såg jag äntligen filmen the Danish Girl och den vill jag verkligen rekommendera. Den är oerhört snygg med fina jugend-miljöer och bra skådespelare.
Den största anledningen till att jag såg fram emot den är dels att den är baserad på den sanna historien om den danska, transsexuella konstnären Lili Elbe och hennes äktenskap med konstnären Gerda Wegener (född Gottlieb och porträtterad av Alicia Vikander som också Oscars-nominerats för rollen), Det brukar sägas att Lili Elbe var Gerda Wegeners musa, så nu förstår du säkert mitt intresse, fast jag mycket hellre vill ha en riktigt manlig musa, istället...
Alla bilder, utom de med annan text under ur filmen The Danish Girl
Bilden ovan ur the Danish Girl där Gerda Wegener tecknar av Lili Elbe visar en del av vad jag behöver just en musa till, även om det nu inte blev så mycket tecknande av min förre musa, vilket jag främst skyller på avståndet som gjorde att vi sågs så sällan...
Före den könskorrigerande operation Elbe genomgår i filmen, som första person i världen, heter hen Einar Wegener och var alltså gift med konstnären Gerda Wegenerthe Danish Girl är en fri tolkning av den sanna historian om Lili Elbe och Gerda Wegener.
Einar Wegener  föddes på Nordjylland 1882, gick på Konstakademien i Köpenhamn, där han gifte sig med Gerda och gjorde karriär som landskapsmålare. Einar har gjort succé med en utställning när filmen börjar, medan Gerda (givetvis...) har svårt att få sina moderna porträtt att tas på allvar i den mansdominerade konstvärlden. Makarna lever i ett modernt äktenskap, där de båda stöttar varann som kollegor, är älskande, bästa vänner, samtidigt som de också konkurrerar.
Den officiella bilden för The Danish Girl
I 1920-talets Köpenhamn umgås två danska flickor, varav den ena föddes som man, och är gift med den andra. Det unga konstnärsparet Wegener har inte riktigt slagit igenom än och filmen behandlar deras kärlek och acceptans, men konsten har en framför allt dekorativ roll i filmen,
Som så ofta i filmer om transpersoners liv så fokuseras det mest på själva operationen och förändringen, men det är ganska väntat. Hur många fler än jag är egentligen intresserade av själva musa-processen tror ni?
Vi får se hur Einar, till en början ovilligt, provar silkesstrumpor, smink och kvinnokläder och vi får även följa med på Lilis första offentliga framträdande. Hur hen får namnet Lili Elbe av vännen och skådespelerskan Anna Larssen när hon oväntat dyker upp i ateljén när Einar står som kvinnlig modell för Gerda. Det påstås att rollfiguren Ulla Paulson, inspirerades av just Larssen som ska ha sagt till Einar (som hette Einar Magnus Andreas Wegener), "Du vet, Andreas, du har helt säkert varit tjej i ett tidigare liv, men så har Naturen gjort ett misstag med dig den här gången". Efternamnet Elbe är namnet på floden som rinner genom Dresden, den tyska stad där operationerna skedde, så att Einar blev till Lili.
Det sanna paret Gerda och Einar Wegener vid en konstutställning 1924.
Nedanför: Alicia Vikander och Eddie Redmayne i rollerna
 ur filmen The Danish Girl lånad från www.historyvshollywood.com
I verkligheten var det just Anna Larssen, som skulle ha varit Gerdas modell den där dagen när Einar fick ställa upp och fick sitt namn i the Danish Girl. Det ska ha skett 1908 och när Larssen ringde för att lämna återbud förslog hon finlemmade Einar att vikariera för henne och till slut gick han med på det och satte på sig silkesstrumpor och höga klackar. 
"Jag kan inte förneka, hur konstigt det än må låta, att jag faktiskt uppskattade att klä upp mig i förklädnad" skrev Einar senare. "Jag gillade känslan av kvinnliga kläder och kände mig hemma i dem direkt." Efter det började Einar posera för Gerdas målningar emellanåt och efter några år började han att klä sig som kvinna även utanför ateljén. Det blev allt oftare och efter ett tag ersattes han helt och hållet av Lili, så att säga. I filmen är det främst den yttre förvandlingen vi får följa och det verkar gå väldigt snabbt. Einar kände att Lili alltid har funnits där, fast klädd i herrkläder och kallad Einar. När han pratar med Gerda om den utvecklingen anas en växande panik, men ändå tycks relationen så stark att de ändå fortsätter leva ihop. Lili menar att hon är en lesbisk kvinna, men är ändå nyfiken på hur det skulle vara med en man...
Gerdas karriär får ett lyft av målningarna med Lili och hon blir riktigt framgångsrik.  
Jag anser att the Danish Girl tycks ingå i en liten folkbildningsrörelse på vita duken tillsammans med t ex The Imitation Game om homosexuelle matematikern och vetenskapsmannen Alan Turing härom året, som också den handlar om hbtq. Jag vill dock även räkna in Sufragette till de filmer som senaste tiden satsat på storslaget drama, kostymer, interiörer och skådespeleri som samtidigt också blir folkbildande och ögonöppnare för den breda allmänheten om den historia det tidigare inte talats så högt om.
Även om the Danish Girl inte tycks så kontroversiell för oss i Sverige så har den förbjudits i flera länder i Mellanöstern.



Inga kommentarer: