torsdag 25 februari 2016

Chockerande diskurser

Jag måste erkänna att jag smått chockerad insåg det faktum att inte bara vetenskapstidskrifter som Illustrerad Vetenskap utan också uttalade antirasister refererar till afrikanska folk (t ex hutuer och zuluer) som afrikanska stammar och därigenom kriget och folkmordet i Rwanda som ett stamkrig (vilket faktiskt även används av både DN och SvD så sent som 2012!).
När jag pluggade i Johannesburg och nämnde att Sverige visst
haft slavar trodde de svarta sydafrikanerna mig inte. De hade träffat
massor med svenskar före mig, t o m politiker från regeringen och

ingen av dem hade nämnt det utan t o m hävdat motsatsen...
Bild av de tre folken i Rwanda lånad från

 modernhistoryproject2012.wordpress.com
Jag har funderat mycket över just det och kom på att vetenskapen uppstod under upplysningstidens upptäcktsresor, när synen på andra folk i mycket härledde sig från tanken att många av dessa var ociviliserade och skulle hjälpas till en bättre tillvaro med hjälp av bl a kristendomen. Sedan måste dessa nedvärderande epitet ha fått stanna kvar inom just vetenskapen. Konstigt nog utan att någon uppmärksammat det tidigare. Säkert mycket p g a att det i t ex Sydafrika innebar en avhumanisering av de människor apartheid skapats för att undertrycka. 

Vitt område vid vad som ser ut att vara vid Goda hopps-
Bild lånad från www.citylab.com

Det är så enkelt att bara fortsätta att kalla ting vad man lärt sig för länge sedan att det brukar kallas, utan vidare eftertanke på vad man egentligen säger med dagens diskurs. Efter mitt påpekande har i a f en av dessa uttalade antirasister (kanske landets mest inflytelserika?) lovat att inte göra om det; det tackar jag för å alla afrikanska folks vägnar (fast det känns ytterst fånigt då jag själv inte tillhör något av dem)!

Inga kommentarer: