söndag 23 augusti 2015

Problemlösningsorienterad

Jag kallar det att vara problemlösningsorienterad när man jobbar med istället för mot naturen. Att t ex flytta pantersniglar och igelkottar, som äter mördarsniglar, till problemplatser istället för att förgifta dem och därmed även just igelkottar och andra levande varelser där. Eller att plantera mynta tillsammans med liljorna för att slippa liljebaggar, lök under fruktträd för att slippa bespruta osv.
Lama som vaktar får på bild lånad från Korpnästet
Man kan även skaffa lamadjur när det finns varg i närheten av dina får! De sparkar, jagar bort och kan t o m bita vargarna. Alltså behöver det inte ske någon skyddsjakt på dem. Det har testats i Skåne och Värmland med framgång och de finns också i Jämtland. I a f Rigoletto i Tandsbyn som det rapporterades en hel del om för några år sedan.

När jag kravlat mig upp från den absoluta botten insåg i a f jag att det viktigaste är att fokusera på lösningarna istället för problemen och alltid försöka tänka ett steg längre än att uppgivet sucka att det inte går eller att man inte kan. Det brukar hjälpa åtminstone mig i de allra flesta lägen. Man har så enormt mycket större resurser än man är medveten om när man tvingas till det och det bör alla vara medvetna om. Det mesta har naturliga lösningar som inte innebär att någon skadas

Inga kommentarer: