lördag 22 augusti 2015

Dillflugor? Nej, löss

Jag satte dill i början av sommaren och fick upp en massa, som jag använde färsk. Så vid midsommar när jag skulle hämta dill så hittade jag ingen. Den var helt borta överallt, vilket jag tyckte var jättekonstigt.
Jag tänkte inte vidare på det utan när jag tagit upp min potatis satte jag ny tillsammans med mina förodlade grönkålsplantor, eftersom jag fått hål i annan kåls blad jag satt, så tänkte att jag har problem med kålfjärilar (eller rättare sagt deras larver) som ätit på dem, vilket samplantering med dill ska hjälpa mot. När jag pratade med en kolonigranne om det visade det sig att även hon haft samma problem med sin dill, liksom flera på området.
Det finns tydligen dillflugor som kommer i stora hjordar och äter upp all dill. Jag har försökt hitta vad jag kan samodla dillen med för att slippa sådana, men det enda jag hittar om just dill och samplantering är vad dillen skyddar mot. Så tyvärr kan jag bara hoppas att slippa dillflugor nu. Eller har du något tips till mig?
Tydligen är det inte alls dillflugor utan dillöss det var frågan om och de ska främst vara aktiva på försommaren. Så innan främst sätter dill efter midsommar behöver man inte oroa sig. Om man angrips av dem gäller det att vara snabb och hälla aska över allt som är angripet. Nyckelpigor är annars perfekta hjälpredor mot alla löss! Ovan en som jag fann i komposten på vad som visade sig vara de vackraste dagliljor!
Dagliljor och schersmin i blom

Inga kommentarer: