söndag 30 december 2012

Pärlor i Ystad

I fredags var vi till Ystad främst eftersom Simrishamn är så litet och mycket inte ens är öppet under vintern.
Dessutom finns en hel del pärlor i Ystad som jag vill berätta om.
Per Helsas Gård är ett gammalt korsvirkeskvarter med massor av gamla hantverkare som man kommer till när man går ned Besöksregränd från Stora Östergatan, som är gågatan mitt i Ystad.
Där finns bl a Saedens choklad som säljer exklusiv choklad och lakrits från främst Italien.
Väldigt exklusivt och vackert, liksom rätt exotiskt för mig som snarare är van lokalproducerad choklad från Smakriket, som jag tycker är i absolut samma klass.

Hos Morten är ett Bokkafé på Gåsegränd 1, som också är en tvärgata till Stora Östergatan och som serverar fantastiska smörrebröd och dagens matiga soppor.
Dessutom går jag alltid in på Bäckströms Hattar i Ystad och provar en massa. Eftersom jag aldrig fick nån Kreml-mössa i julas fick jag köpa mig en tweed-mössa med öronlappar(ovan) istället för under 300,-. Nu vet ni vart ni ska bege er för ett Ystad i min smak!

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!


Inga kommentarer: