"Alla Nobelpristagare är inte A-studenter
Vi andra har mycket att
lära av Nobelpristagarnas krokiga vägar till framgång. Själva framhåller de
Att barn ska
uppmuntras och få flera chanser. Jag har haft förmånen att träffa och intervjua
ganska många Nobelpristagare. Det är nästan alltid mycket fascinerande. Dels
för att de har presterat banbrytande forskning. Men också för att de brukar
vara så speciella som människor. Intelligenta, kreativa, energiska och mer eller
mindre egensinniga.
Några har varit
A-studenter från sin första skoldag, men det är verkligen inte någon regel. John Gurdon till
exempel, den i dag 79-årige brittiske biologen som var först i världen med att
klona
djur. Som 15-åring kom
han sist i hela biologiklassen, som bestod av 250 elever. Hans lärare skrev ett dräpande omdöme där
Gurdons chanser att bli forskare helt dömdes ut. John Gurdon bytte ämne och läste
latin och antik grekiska ett par år. Men sedan gick han tillbaka till biologin.
Han samlade insekter och blommor och hans brinnande intresse för biologi gick
helt enkelt inte att hejda.
Det finns flera
lärdomar att dra av dessa erfarenheter, säger han själv. En sak är att elever
som misslyckas ska kunna få en andra chans. Gurdon befarar att den möjligheten har
krympt i dagens samhälle.
En annan sak är att
lärare ska försöka uppmuntra elevernas intressen, även om de inte passar
perfekt in i kursplanen. John Gurdon var ju faktiskt hängivet intresserad av
biologi redan som tonåring, men inte exakt av den biologi som läraren försökte
lära ut.
Den andre
Nobelpristagaren i medicin, Shinya Yamanaka, kommer knappt ihåg någonting från sin skoltid. Det stora intresset för vetenskap fick han i sin pappas lilla verkstad. Där ägnade sig den unge Yamanaka åt att
skruva isär apparater som han sedan förgäves försökte sätta ihop. Intresset vreds
över till medicin i samband med att pappan drabbades av en allvarlig
benmärgssjukdom. Också Yamanaka betonar vikten av att uppmuntra barns idéer,
även om man tycker att de är stolliga. (Hans Nobelpris i medicin baseras just
på en idé från en doktorand, som Yamanaka först tyckte var helt fläng.)
Fysikpristagaren David Wineland gick inte i några fina skolor och var ingen toppstudent, men hade
mycket stödjande
föräldrar, berättar han.
Kemipristagaren Brian Kobilka vittnar om sina erfarenheter i en liten stad i Minnesota. Där fanns
bara en skola, men lärarna i matematik och naturvetenskap var ovanligt entusiastiska.
De höll sig à jour med vad som hände inom forskningen och uppmanade eleverna
att läsa populärvetenskapliga tidskrifter. Kobilka, som är son till en bagare,
har dessa lärare att tacka för att han blev forskare, säger han.
Robert Lekowitz, den äldre
av årets kemipristagare, har gått i en riktig Nobelprisfabrik, nämligen
Bronx High School of Science, som DN skrev om - [här]. Lekowitz är den åttonde
Nobelpristagaren som har passerat denna skola. Själv verkar han mycket nöjd med
undervisningen och med urvalsprocessen, som bygger på prov i matematik.
Men fysikpristagaren
Serge Haroche från Frankrike tycker att elitskolor har begränsat värde. Han
menar att
utvecklingen, åtminstone i Frankrike, har gått alldeles för långt åt
elithållet. Många skolor
använder just
matematiska prov som urvalsmetod, och enligt Haroche är det att missbruka
matematiken. Resultaten blir att samhället missar många naturvetenskapligt intresserade
ungdomar som skulle ha kunnat göra stor nytta inom forskningen. Haroche vill
hellre se en allmän upprustning av undervisningen.
Elitskolan var bra för Robert Lekowitz. Men om man ska tro årets övriga omgång av Nobelpristagare är
det minst lika viktigt med uppmuntran, populärvetenskapliga tidskrifter och
radioapparater att skruva sönder."
Uppmuntrande, inte sant?! Kanske inte för oss själva, men för framtida generationer alltså.
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar