torsdag 13 december 2012

Lusse-morgon med risgrynsgröt

Hos Maja
Så här på lusse-morgon är bästa frukosten givetvis risgrynsgröt, som jag gjorde själv på en hel liter mjölk härom dagen. Till det tunnbröd med getmese eller enrisrökt skinka, mmmmm.
De där färdiggjorda "risgrynskorvarna" man kan köpa innehåller ju en väldig massa som inte hör hemma där. (T ex industrimargarin istället för riktigt smör och ett antal olika oljor som palmolja och kokosolja. Palmolja sägs öka risken för hjärtsjukdomar och bidrar även till skövling av regnskogar)
När man kokar den är det viktigt att man håller koll så att den verkligen kokar, men inte så den kokar över i 40 minuter! Då är det lika bra att koka mycket på en gång och  så fryser jag in den i portionspåsar.
Så här gör jag:
Risgrynsgröt 6 port.
2,25 dl risgryn/ grötris
0,75 tsk  salt
4,5 dl  vatten
1 l  mjölk
1,5 msk  smör
2 kanelstänger
Koka upp ris, vatten, smör och salt i en stor kastrull. Koka på svag värme i 10 minuter under omrörning. Häll i mjölk och kanelstängerna. Koka försiktigt upp gröten igen under omrörning. Låt så gröten svälla under lock på svag värme, utan omrörning i 4o minuter. När den ser lagom ut rör du om och serverar. I fryspåsar kan du lägga portionsklickar när den svalnat.
Du kan också göra den i mikron så behöver du inte oroa dig för att bränna den: 
Risgrynsgröt i mikro 6 port
Blanda
1,5 dl Risgryn 
1 tsk salt 
3 dl vatten 
0,5 dl socker 
1 msk smör
i en glasskål. Kör i 10 min i mikron på full effekt (ca 800 w).
Ta gröten ur mikron, tillsätt
5 dl mjölk
rör om och kör i 5 min på full effekt, rör om lätt.
Kör 25 min halv effekt i mikron (ca 400 w)

Så är det bara att njuta gröten med mjölk, kanel och socker eller smörbrunn eller använda den till desserter eller Saffranspannkaka t ex.

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: