torsdag 3 februari 2011

Mark är så klok

Jakten på lyckan, del 3 träffar Hanna Hellquist Mark Levengood, som framröstats till Sveriges lyckligaste man och naturligtvis är han det. Om definitionen på lycka är den som jag främst förespråkar; att känna sig balanserad och med välbefinnande. Om man i stället definierar lycka, som han skämtsamt säger, som "att gå omkring som en vandrande Clitoris" kan nog ingen vara det. Dessutom är jag övertygad om att ifall man skulle gå som en sådan i vardagen skulle även det bli tråkigt och grått. 


När det gäller hennes reportage på Skrattklubben måste jag invända att dels så visar massor av undersökningar att t o m tumörer blivit mindre av något så enkelt som att skratta åtminstone 20 minuter om dagen. Så det funkar verkligen även om det kan tyckas vara fånigt. Jag erkänner gärna att det såg fånigt ut hos den skrattklubb hon var, men när jag var hos dr Kataria i Bombay så kändes det verkligen inte fånigt och skrattet blir naturligt efter bara några minuters framkallat skratt. Där fick jag dock lära mig att det är väldigt viktigt att man ser varann i ögonen och går runt till alla som är med. Då handlar det istället för inbillat skratt om att dela skrattet med varann.

Inga kommentarer: