lördag 19 februari 2011

Mål ska vara inspirerande, inte realistiska

En ovanlig och lite utmanade tanke eller hur? "Det blir alltid som man tänkt sig" utropar Olof Röhlander i artikeln om honom i hälsokostens Life-butikers medlemstidning, Livelife 1/2011. En väldigt inspirerande artikel tycker jag:
Life-butikernas medlemstidning Livelife 1/2011
Klicka på bilden så blir den stor och du kan läsa artikeln!
Röhlander talar nämligen där om vikten av att sätta upp orealistiska mål för han menar att mål ska vara inspirerande, inte realistiska. De som i vetenskapliga undersökningar varit mest välmående och friska har nämligen visat sig göra orealistiskt positiva bedömningar av sig själva! De har en överdrivet stark känsla av att de kan kontrollera sin tillvaro och hyser oftast en orealistisk framtidsoptimism! 

"Ha-ha" utropar jag, som numer oftast går och inbillar mig att jag lever ett avundsvärt liv och har massor att se fram emot. Till skillnad från när jag var ung, oroar och förbereder jag mig inte längre för alla missöden som möjligen kan tänkas ske. Istället tar jag oftast, som UnderbaraClara skrivit om, ut glädjen i förskott. Visst kan jag vissa ögonblick slås ned och närmast bli handlingsförlamad av oro (främst när det handlar om ekonomi måste jag tyvärr erkänna), men jag har lyckats lära mig att om man ”tar ut glädjen i förskott” får man ut glädje av allt, även om det ”skiter sig” på vägen! Om man däremot ”tar ut sorgen i förväg” som jag oftast gjort förr, får man inte annat än oroa sig. Hela tiden.

Läs därför gärna artikeln som jag skannat in, genom att klicka på bilden ovan så öppnas den stor och du kan läsa den!
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

    Inga kommentarer: