söndag 6 februari 2011

Makalösa Macarons och Purpurfärgen

Idag har jag varit riktigt huslig och bakat de Macarons (recept nedan) jag tänkt baka länge och väl. Har ju haft en del att stå i denna vecka, med att både skriva en lång konstartikel och göra en lockande affisch till ett föredrag om två veckor.

Medan jag bakade upptäckte jag att Kanal 9 visade den fantastiska filmen Purpurfärgen, så jag hade perfekt soundtrack + underhållning (har TV i köket) och återupptäckte den, liksom underbara Tata Vegas Miss Celie's Blues, som du kan lyssna till och se på genom att klicka här. Snacka om Systrar som Hjälper Varann.
Miss Celie ler när hon hör Shug Avery sjunga bluesen tillägnad henne
Macarons
4 ekologiska äggvitor
1 knivsudd Stevia / 0.5 dl strösocker / 
honung
150 g skållad och malen sötmandel
4 dl florsocker
Sätt ugnen på 150 grader.  Vispa äggvitorna på låg hastighet i en bunke och öka efter hand. Tillsätt Stevia eller socker, lite i taget och vispa tills du kan vända bunken utan att det rinner ut. Blanda försiktigt ner malen mandel och florsocker. Jag delade så smeten i två olika bunkar och till den ena halvan tillsatte jag
1 msk kakao
Till den andra bunken skulle det vara
Röd hushållsfärg, men eftersom jag inte hade någon sådan la jag i 1 msk rödbetsspad blev bara svagt rosa.
Spritsa eller klicka ut smeten till runda klickar, stora som femkronor. (Jag hade en spritspåse med för liten ”pip” så mandeln fastnade i den så det inte gick att spritsa. Jag klickade därför istället ut smeten på en smord plåt; inte riktigt lika snyggt blev det.)   Låt kakorna vila på plåten 15 minuter för att förhindra dem från att spricka i ugnen. Grädda kakorna i nedre delen av ugnen cirka 12 minuter, de skall vara lite mjuka i mitten.  Lyft Macaronsen med en stekspade från plåten direkt och låt kakorna svalna. Blanda under tiden till smeten som ska vara mellan mandelkakorna:
Hallonfyllning:
50 g rumstempererat smör
½ msk vaniljsocker
1 äggula
15 g florsocker
1 msk hallon pressade genom en sil
Blanda ihop allt till en jämn smet, som smetas på de kallnade rosa kakorna som sedan läggs ihop.
Choklad- och apelsinfyllning
25 g rumsvarmt smör
½ äggula
4 msk florsocker
½ apelsin rivet skalet av
½  msk pressad apelsin
1 msk kakao
Om du använder ekologiska apelsiner behöver du inte tvätta så noga, eftersom de inte är besprutade. Vanliga apelsiner måste dock skrubbas ordentligt med borste under hett vatten!Blanda ihop allt till en jämn smet, som smetas på de kallnade chokladkakorna som sedan läggs ihop.
 Hallon-macarons överst och Choklad- och apelsinmacarons
nederst. Inte så snygga eller rosa, men gott blev det i a f!

Inga kommentarer: