onsdag 16 februari 2011

Kafé Slalom

Café Slalom var ett populärt utflyktsmål på Frösön 1937-1997. Det låg på Frösöberget i närheten av slalombacken och ägarna Signild och Gunnar Winnberg bodde i samma hus på övervåningen. 
taklampan i form av en skidstav fascinerade mig som barn
När jag var barn brukade vi åka dit och fika med pappa, som var gäst där redan när han gick John Ericsson-skolan. När jag gick Östersunds konstskola, 1995 - 97, pratade vi mycket i min underbara klass om hur fantastiskt det var att Signild, som då var gammal och böjd, fortfarande hade samma fikapriser som på 70-talet. 
Brödportion skulle man alltid ha på Café Slalom, om inte våfflor eller tékaka med leverpastej och gurka. Vill också minnas att chokladen då var riktig av mjölk, medan det nu är pulver i varmt vatten. 
I februari 2006 återinvigdes det anrika Café Slalom på Jamtli i före detta Våffelbruket. Det jag framför allt saknar där, förutom Signild och de små kannorna det serverades i är det inre rummet, där vi brukade sitta när jag var liten.  
bild lånad från http://www.jamtli.com/3858.restaurang_och_kafe.html 

Inga kommentarer: