onsdag 24 november 2010

En månad till julafton

... och dagen avslutades med ett fantastiskt bak av lusssekatter att njuta av!
eftersom jag inte är någon fan av "förgrämda vindruvor"
är det inga russin i degen utan bara i "knorrarna"
Tips 1: saffransbröd blir bäst med kesella i degen
Tips 2: degspadet = mjölk värmd till 37 grader o blandas med jästen.
Tips 3: lägg det mortalade saffranet i kastrullen o värm ordentligt innan mjölken värms. Värme förhöjer smaken på många kryddor!
Tips 4: Smöret ska bara vara rumsvarmt, inte smält när det blandas i jästdegspadet före torrvarorna

Lussebullar ca 30 st

100 g smör
1/2 liter mjölk
50 g jäst
250 g 
kesella
1 g saffran (2 paket)
sötningsmedel motsvarande 2 dl socker
½ tsk salt
1,5 liter siktat 
mandelmjöl + till utbakning
2 dl pyssliumhusk
1 ägg till pensling
russin eller hackade aprikoser
Ställ fram smöret någon timme så att det blir rumsvarmt och ta fram kesella innan baket inleds. Stöt saffran i mortel med lite sötningsmedel. Värm den tillsammans med mjölken till 37 grader. Smula jästen i en degbunke, häll mjölksaffranen över och lös upp jästen. Rör i kesellan och smöret. Blanda mjölet med sötningsmedel och salt. Häll i mjölblandningen och arbeta degen en stund. Den ska inte bli lika kompakt som vanlig saffransdeg. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min. Värm ugnen till 225°. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta eventuellt in mera mjöl. Baka ut den till ca 30 kusar. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper och låt jäsa övertäckta i ca 30 min.  Pensla saffransbröden med uppvispat ägg och dekorera ”knorrarna” med russin eller aprikosbitar. Grädda mitt i ugnen 5-8 minuter. Eftersom jag inte gillar "förgrämda vindruvor" (=russin) föredrar jag lussekatter och saffransbullar utan sådana till jul . Goda Saffransbullar med mandelmassa hittar du här.

Inga kommentarer: