fredag 19 november 2010

hjärtekranstillverkning

Tänk att jag slutligen har "pysslat ihop" den där kransen, som jag planerat hela veckan! Ja, den första jag tänkt göra, i alla fall... Ni kan inte ana så gott det luktade när jag höll på; mitt trapphus kommer verkligen att dofta himmelskt!
Här guidar jag dig hur jag gjorde den:

1. Jag började med att testa hur stor den ska vara med en ståltråd, som jag böjde till rätt form. Jag lade så till ca 5 cm på varje ände, som jag sedan gjorde en ögla att hänga upp den i av. Lade ståltråden diagonalt över ett tidningsuppslag, med 5 cm  lämnat utanför det ena hörnet. Rullade ihop uppslaget hårt och tog så ett andra tidningsuppslag. Detta lade jag delvis över rullen så de "rullas ihop", och med 5 cm av ståltråden stickande ut på även andra sidan. 

2. När rullen var klar formade jag den till ett hjärta och lindade runt det med björntråd, men såg upp så jag inte lindade in "ståltrådstetarna". Fäste innan jag gick vidare dessa "tetar"  som sticker ut på var sida,  till en ögla i den inre spetsen av hjärtat, på vad som skulle bli baksidan av kransen, genom att linda dem om varann. Det är bra att vara extra noga med linandet av tråden så att spetsarna på hjärtat blir bra.

3. Jag började vid den nedre hjärtspetsen och fäste tunna kvistar av ene vid stommen. Jag satte toppen av kvistarna uppåt för att ytterligare markera spetsen på hjärtat. Lindade fast kvistarna tätt med blomtråd, som man kan köpa i blomsterhandeln. Jag var extra noga med att täcka stommen på framsidan av kransen med ene. Tyvärr kan man se genom den på baksidan för att jag inte var så noga där, :-( men ingen ska väl titta där ändå. Den ska ju hänga mot dörren...

4. Så här såg enehjärtat ut "rått", innan jag pyntade vidare. Duken är kvar sedan den kombinerade Allhelgona- och Halloween-midagen, men den byts ut till advent!
5. Nästa steg var att prova ut hur "pyntet", bestående av ugnstorkade apelsinskivor, kottar och väldoftande kanselstänger och stjärnanis, bäst skulle sättas på hjärtat.
6. Laddade så limpistolen, satte i kontakten, väntade tills limmet smällt och limmade sedan fast de olika delarna på platserna jag provat ut.

Så här blev kransen och imorgon, när limmet torkat ordentligt, ska jag sätta upp den på ytterdörren. Jag hoppas att det blir bra och kommer givetvis att fota och lägga ut det!