torsdag 26 juli 2018

(Glutenfria) Knäckliga amarettokakor och med citron

Dessa fantastiska citronsyrliga mandelkakor har de på Widtsköfle kafé där vi var för att äta deras omtalade räkmackor härom dagen. (Så, mysigt ställe förresten!) Dem måste jag givetvis försöka mig på att baka på mitt eget sätt!
Hittade ett recept men de smakade mycket mindre citron än de på Widtsköfle kafé och var dessutom knäckiga, så jag söker vidare, men dessa blev också goda, så delar med mig av recept ändå:
Om du inte vill göra den glutenfri byter du bara ut
mandelmjöl och psylliumhusk mot vanligt vetemjöl
Knäckiga amarettikakor m citron ca 20 st
Sätt ugnen på 225°.  Riv
fint och lägg den i en bunke. Tillsätt
2 msk agavesirap (alt. motsvarande honung/körvel)
50 g äggvita
och vispa ihop med elvisp. Vänd i
finrivet skal från 1 ekologisk citron
Klicka upp smeten i 20 små bollar och rulla dem i
1 1⁄2 dl florsocker
Lägg bollarna på en plåt med bakplåtspapper och låt kakorna torka i 30 min i 2oo°. 

Forma kubbar med hjälp av två skedar. Grädda i mitten av ugnen i 12–14 minuter.
Pudra florsocker över dem när de svalnat. Förvara kakorna i en lufttät burk i kylen eller frys in dem.
Jag ska testa de nedan (fast med citron i) när de här är slut:

Mandelkakor med amaretto 40 st
Sätt ugnen på 225°. Mal 200 g sötmandel 1 bittermandel Blanda väl med 2 msk agavesirap
i en bunke. Tillsätt 
1 1/2 msk 
amarettoskalet och saften av 1 ekologisk citron
och rör ner 2 äggvitor en i taget. Klicka cirka 1 tsk av den kladdiga degen ner på en tallrik med florsocker Rulla degen i florsockret och lägg på en ugnsplåt. Grädda i 15-20 minuter i 200° i mitten av ugnen. Kakorna ska vara lite sega i mitten när de är färdiggräddade.

Inga kommentarer: