måndag 23 juli 2018

Konstig Lundell på galleri

Självporträtt med Stenyxa
Jag är inget vidare Lundell-fan, utan har snarare undrat vad han egentligen sysslar med när han inbillar sig att internationella konstnärer som Antony Gormley och David Chipperfield skulle bry sig om att underlätta spionage på honom, klagar över grannars ensilagebollar och tvivlar på världens bästa gym.
En mig närstående person säger sig dock vara tacksam över att leva under samma tid som bl a Ulf Lundell och Lill Lindfors så jag tog cykeln till hans Rockhead art (bara 1 km bort) eftersom jag håller med om t ex Lill Lindfors storhet och ville kolla vad han egentligen har att erbjuda. 
Då fann jag faktiskt (förvånande nog för mig) några riktigt fina verk: Giclee-bilden ovan; som han valt att (slarvigt) kalla bara "grafiskt blad" Tranorna Kommer är ett av dem. Jag har själv aldrig jobbat med Giclee, men det är bilder av olika storlekara som printas i Bläckstråleskrivare, med pigmenterat bläck på ett högkvalitativt och arkiveringsbeständigt papper.
En annan är akryl- och kolmålningen Flicka med Katt II ovan och nedan, liksom skissartade översta bilden Självporträtt med Stenyxa som är i akryl och kol med stenyxan som ett objekt hängande på.
Två Systrar och Flicka med Katt i akruýl och kol, medan
de små Par, Måne  och Par är akrylmålningar
Det var en hel del folk i galleriet när jag var där och några av bilderna är sålda och jag tror att där varit öppet sedan 15 juni.
 Galleriet är ljust  och rymligt så här ryms en hel del både konst och publik.
Här säljs också  Lundells senaste bok och grafiska blad är exponerade också på bord i de fyra utställningsrummen.
Det är ofta färgglatt och naivistiskt medan Tre, som är bilden nedan (akryl och olja) faktiskt påminner om Munch, men vet inte om det är medvetet.
Annars känns det som om många bilder gjorts väldigt snabbt och är någon slags icke-verbal uppgörelse
Hondjävul och Kvinna i akryl
Mycket handlar om äldre män som sörjer och suktar (Medvetet eller ej) efter unga kvinnor...‬
Äldre Man Tänker på Ungdomen är lite skönheten och odjuret för mig.
 Rockhead art har öppet fre - sön 11 - 16 på Fabriksgatan 1 i Simrishamn.
Jag är inte övertygad om hr Lundells storhet som kontnär (eller debattör) även om han skriver bra såväl musik som litterärt.

Inga kommentarer: