fredag 11 december 2015

Oemotståndligt god mörk Saffranstryffel med apelsin

Min kärlek till saffran kan ingen ha gått miste om (hoppas jag!) dessa Mörka Saffranstryfflar med Apelsin går knappt att sluta äta.
Jag har bytt ut en del av den vita chokladen i originalreceptet mot 70%-ig choklad eftersom jag tycker att vit choklad mest smakar honung. Dessutom använder jag även apelsinsaften i mina.
Mörka Saffranstryfflar med Apelsin ca 30 st
Koka upp
1 dl vispgrädde 
1/2 g mortlad saffran 
Ta från plattan och låt svalna en aning, varpå du
Grovhacka
100 g 70%-ig choklad
200g vit choklad 
eller bryt i mindre bitar.
vispa ned i saffransgrädden i omgångar så att den smälter.
Riv skalet av
1/2 apelsin 
och pressa den. Tillsätt detta och
50 g rumstempererat smör 
och vispa tills smöret blandats ut helt. Låt kallna och ställ i kyl att stelna 2-3 timmar.
Ta så upp smeten med en sked och forma med två skedar till runda tryfflar.
Rulla dem i
ca 1 dl florsocker 
Avnjut med vördnad (eller försök i a f att inte äta alla direkt)!

Inga kommentarer: