onsdag 16 december 2015

Mystik för okunniga?

Fascinerande, härom dagen såg jag  en rubrik i Aftonbladet om att "frågan har strömmat in till Aftonbladet efter att ett mystiskt svart klot uppenbarat sig över den kungliga huvudstaden.---
Människor, vissa med fasa i rösten, undrade vad det var som svävade över Stockholm. Föremålet beskrevs som ett svart klot med ett mindre ljus under sig. Ali Hassan var en av dem som hörde av sig. – Jag var ute med min tjej och rastade hunden. Jag fick panik, för jag trodde först att det var ett svart hål eller månförmörkelse. Jag bara stirrade, det var helt sjukt."

Jag förstår faktiskt inte hur man kunnat missa allt ståhej som varit om Olafur Eliassons konstverk Your Star som skulle ha lyst över Stockholms stadshus i samband med Nobel-priset, men tyvärr stoppades av stormen Helga. I o f s så är ju jag väldigt intresserad av både konst och vetenskap och tycker att just Nobel-veckan är en av årets bästa, men tycker ändå att man bör ha hört något om Your Star även om man inte är det.
Your Star består av en LED-lampa i en ”sfärisk behållare” som skulle stiga mot skyn med hjälp av en svart ballong. Ljuset från lampan, hade samlats in i Berlin under midsommardagen med hjälp av solceller och skulle likna en riktig stjärna.  Ballongen till Your Star skulle upp till 200 meters höjd, så de var tvungna att få tillstånd från bl a flygtrafiken för att undvika krockar. Egentligen skulle Your Star ha varit på plats redan inför Nobel-prisets utdelning. 10 december, men den fick vänta till (tror jag) lördagen. Det var planerat att den ska hissas på kvällen 9 december och tas ned innan morgonen fram till slutet av veckan, del tolfte, men nu kom den alltså inte upp förrän dess.  
Your Star är "en hyllning till årets pristagare och en oväntad och inspirerande överraskning för alla som går förbi". 
bild ur Aftonbladet, där ballongen över syns tydligt
Se gärna SVTs film om den här!
(Ett tag trodde jag att det var Olafur Eliasson som var en av ledarna för workshoppen Art in Nature - Nature in Art, jag var med om i Island 1998, men eftersom han är så olik mitt minne kollade jag upp det ock insåg att det var en annan Olafur, nämligen Gunnlaugsson, som i o f s också jobbat med t ex jöklar och vulkaner från naturen. Det är nog vanligt som islänning, helt enkelt.)

Inga kommentarer: