lördag 26 december 2015

Kola à la Pärlans

Dagen före julafton blev det slutligen dags för mitt kolakok, som jag ju planerat ett tag. Ja, det har ju hunnit hända lite i mitt liv på de tre år som gått sedan jag köpte Pärlans kokbok...
Jag beslutade mig från att utgå från "grundreceptet" på Steg för steg klassisk vaniljkola, men istället för vanilj så skulle jag dela upp smeten och göra hälften med saffran och hälften med färskmalda kaffebönor, som deras recept på Kaffe Arabica.
på bilden ovan ur boken visas och förklaras tydligt steg för steg!

Pärlans klassisk vaniljkola 50 st små 
Ta en liten kastrull och häll i 
80 g smör 
2 dl grädde 
½ tsk flingssalt 
(men inte ½ vaniljstång)
och låt smälta samman på svag värme. 
Häll i en annan kastrull
170 g glykos 
250 g socker 
på hög värme tills det blir ljust bärnstensfärgat och kommer upp i en temperatur på 170°. 
Ta kastrullen av värmen, och häll ner smör- och gräddblandningen. Så delade jag kolasmeten i två kastruller och i en tillsatte jag 
ca ½ g mortlad trådsaffran
och i den andra
ca 25 g färskmalet kaffe
Jag stängde den ena plattan och koncentrerade mig på en kastrull i taget. 
Låt koka upp igen, på lägre temperatur, tills kolan blir 123° C alternativt håller för ett klassiskt kulprov. 
Så hällde jag upp kolan i en form med bakplåtspapper. Väntade en eller ett par minuter, och lät den sedan kolan svalna i rumstemperatur i 3-4 timmar (jag lät den få stå över natten) innan jag skar den i bitar, 
Jag slog så in slog kolan i smörpapper och satte en typ av snöre på saffranskolan och helt andra på kaffekolan. Det blev väldigt gott, men saffranskolan blev lite hård, eftersom temperaturen först gick ned från 119° innan temperaturen gick upp igen.
Recept på Pärlans hallonkola hittar du här och salt lakritskola här, medan vaniljkola med havssalt görs så här.

Inga kommentarer: